A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) elkészítette a legújabb magyar táplálkozási ajánlást, amely az OKOSTÁNYÉR® elnevezést viseli.

Az egészséges lakosságnak szánt útmutató a legfrissebb tudományos eredményeket figyelembe véve határozza meg, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz naponta milyen élelmiszercsoportoknak, milyen arányban kellene a tányérunkra kerülnie.

Az OKOSTÁNYÉR® egyrészt a felnőttekre, másrészt a 6-17 éves korcsoportra fogalmazza meg az egészséges táplálkozás legfontosabb alapelveit.

Miért fontos hogy egészségesen táplálkozzunk?

Várandós nők esetében az egészséges táplálkozás a magzat fejlődéséhez szintén hozzájárul, és megelőzhetőek lehetnek általa magzati fejlődési rendellenességek is. Ezen túl az egészséges táplálkozás valóban minden életkorban fontos, hiszen a gyermekek megfelelő fejlődésének, de az egészséges, fitt időskornak is záloga az egészséges táplálkozás.

Hasznos tudnivalók, érdekességek a táplálkozással kapcsolatban

Táplálkozási Akadémia Hírlevél 11. évfolyam 10. szám – A glutén, egy sajátos táplálékallergén 

  • Külön rendelet szabályozza a vendégek egyértelmű tájékoztatását az étlapon szereplő ételek allergéntartalmával kapcsolatban.
  • A nem megfelelő tárolási körülmények biztosítása miatt is előfordulhat az élelmiszerek allergénnel történő szennyeződése.
  • Minden gluténmentes alapanyagot az eredeti csomagolásában, vagy jól elkülönítve, megkülönböztetett csomagolásban kell tárolni!
  • Külön munkaruházat használata szükséges a gluténmentes ételek készítéséhez.

Tovább olvasom >>

Táplálkozási Akadémia Hírlevél 11. évfolyam, 09. szám – A króm

  • A króm mindenütt megtalálható, a vízben, a talajban, a biológiai rendszerekben.
  • A táplálékkal, vízzel bevitt nyomelem felszívódása rendkívül csekély, 0,4-2,8%.
  • A legjobb forrása a sörélesztő. Nagyobb mennyiségben a teljes kiőrlésű gabonamag, a hüvelyesek magja, a hús, a máj, a sajt tartalmazza.
  • A króm hozzájárul a normális vércukorszint fenntartásához.

Tovább olvasom >>

Táplálkozási Akadémia Hírlevél 11. évfolyam, 08. szám – Mediterrán étrend

  • A mediterrán étrend 2010-ben és 2013-ban felkerült az UNESCO Szellemi Kulturális Örökségének a listájára, azaz a világörökség részévé nyilvánították.
  • 1993-ban publikálták Amerikában, a Harvard Egyetem Közegészségügyi Kara (Harvard School of Public Health) és az Egészségügyi Világszervezet (WHO) közös munkájának eredményeként, az első mediterrán táplálkozási piramist, amely idén ünnepli a 25 éves évfordulóját.
  • Az amerikai U.S. News & World Report hírportál egészségügyi szakértőkből (dietetikusok, orvosok, táplálkozástudományi szakemberek) álló csoportja 2018-ban a DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) diétával együtt ismét a legjobb diétának rangsorolta a mediterrán étrendet.
  • A jelenlegi statisztikai adatok szerint a mediterrán táplálkozást folytató népek körében a legmagasabb a várható élettartam.
  • A mediterrán térségben szimbolikus jelentőségű olajfák közül előfordul olyan 1000 évesnél is öregebb példány, amely még mindig hoz termést.

Tovább olvasom >>

OKOSTÁNYÉR felnőtteknek

OKOSTÁNYÉR® felnőtteknek

OKOSTÁNYÉR gyerekeknek

OKOSTÁNYÉR® 6-17 éveseknek

Lexikon

Lexikon

Okos főzés

Okos főzés

Tippek házon kívüli étkezéshez

Tippek házon kívüli étkezéshez

Vásároljunk okosan

Vásároljunk okosan!

OKOSTÁNYÉR Mobil Applikáció

OKOSTÁNYÉR mobil applikáció

Készült az EMMI által támogatott, “A Keringési betegségek megelőzését célzó komplex program – Egészséges táplálkozás ösztönzése” elnevezésű projekt keretében.